تصویر amir
amir

Pinned 6 سال 4 ماه ago onto صفحه اختصاصی

حدیث آزمایش الهی
آزمایش الهی امام محمد باقر علیه السلام : «إِنَّما یُبْتَلَى الْمُؤْمِنُ فِی الدُّنْیا عَلَى قَدْرِ دِینِهِ ؛ امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:  همانا مؤمن به اندازه دینش گرفتار و آزموده می‌شود. منبع: ‌ کافی ج۲ ص۲۵۳ . براساس برخی گزارش‌ها، اگر خدای متعال بنده‌ای را دوست داشته باشد، او را مبتلا به مشکلات و گرفتاری‌هایی می‌کند تا بیشتر دست به دعا برداشته و خداوند تضرّع و زارى او را بشنود. به عبارت دیگر، همان‌ گونه که گرفتاری‌ها می‌تواند مجازاتی برای برخی از گناه‌کاران باشد، در عین حال می‌توان آن‌ را نردبان پیشرفت معنوی برخی بندگان صالح خدا نیز ارزیابی کرد. این واقعیت، علاوه بر آن‌ که در آیاتی از قرآن کریم مانند آیه ۱۵۵ سوره بقره مورد تأکید قرار گرفته، روایاتی نیز در این زمینه وجود دارد: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : «[گاه‏] خداوند عزّ و جلّ به فرشتگان می‌فرماید: "به سوى بنده‌ام بروید و باران بلا و گرفتارى را بر او فرو بریزید". فرشتگان نیز نزد وى می‌روند و او را دچار بلاهای مختلف می‌کنند؛ اما او باز هم خدا را سپاس می‌گوید. پس فرشتگان باز می‌گردند و می‌گویند: پروردگارا!‌ چنان‌که فرمودى، او را دچار گرفتاری‌های گوناگون کردیم. خداوند می‌فرماید: برگردید [و ادامه دهید]؛ زیرا من دوست دارم صداى [سپاس و تضرّع و زاری‏] او را بشنوم».[1] امام صادق علیه السلام فرمودند : «خداوند هرگاه بنده‌اى را دوست بدارد، فرشته‌اى به سوى او فرستاده و به او می‌گوید: بیمارش کن و گرفتاری‌هایش را بیشتر کن. پس هر گاه از بیمارى بهبود یابد، او را به مشکلی سخت‌تر از آن گرفتار کن و بیمارى را بر او سخت گردان تا مرا یاد کند؛ زیرا که من خوش دارم دعایش را بشنوم».[2] درباره مضمون و پیام‌های این دسته از احادیث، باید گفت: ابتلائات الهى برای انسان‌ها به منزله یک روش تربیتى است؛ چرا که بلا و ابتلا برجسته‌ترین ویژگى زندگى دنیا است که بستر مناسبى براى پیراستگى از رذایل و آراستگى به فضایل را پدید آورده است. از این منظر، زندگى مادى عرصه‌اى براى تزکیه اخلاقى و تعالى معنوى معنا‌دار شده و تمام رنج‌ها و بلاهاى آن ارزش‌مند، رشد دهنده و نجات‌ بخش می‌شود؛ لذا اصل روش ابتلا، ضرورت عبودیت و لزوم شکوفایى استعدادهای الهى در انسان حتماً وجود دارد. اما خداوند حکیم براى ابتلا و آزمودن انسان‌ها معیارهایى دارد و با ملاحظه شرایط هر کس، او را مبتلا می‌سازد و می‌آزماید؛ از این‌ رو بلا و افزایش گرفتاری‌ها ویژه بندگانی است که ارتباط مستحکمی با خدا برقرار نموده و ظرفیت حفظ ایمان و مقاومت در برابر بلاها را داشته باشند. و شاید افراد با ایمانی که ظرفیت اندکی داشته و به مجرد روآوردن برخی دشواری‌ها از خدا رو برگردانده و ارتباطشان کمتر می‌شود، دچار این گرفتاری‌ها نشوند، چنان‌ که بر طبق احادیث دیگر، خداوند مؤمنان را به حسب درجه ایمانشان می‌آزماید و به ابتلائات دچار می‌سازد. در این مورد امام باقر علیه السلام می‌فرماید: «إِنَّما یُبْتَلَى الْمُؤْمِنُ فِی الدُّنْیا عَلَى قَدْرِ دِینِهِ»؛[3] همانا مؤمن به اندازه دینش گرفتار و آزموده می‌شود». بر همین اساس معلوم می‌شود که چرا انبیا بیش از همه مبتلا می‌شوند و پس از آنها جانشینان و پیروانشان و سپس به ترتیب کسانى که نزد خدا مقامى ارجمندتر دارند.[4]   پی نوشت احادیث آزمایش الهی: [1].المعجم الکبیر، ج 8، ص 166 [3].المؤمن، ص 26. [4]. کافی، ج ‏2، ص 253. [5]. کافی ، ص 252. مطالعه بیشتر در : https://www.ziaossalehin.ir/fa/tags/
موضوع: 
دیدگاه‌ها
نظر خود را در زیر بنویسید
پیوستهای مرتبط با موضوع

احادیث

حدیث آسایش و تن پروریظلمحدیث عجله و شتابامام صادق علیه السلاماحادیث امام زمان علیه السلامحدیث باز داشتن خشم از مردمحدیث خوش رفتاریولادت امام حسین علیه السلام امام علی علیه السلامحدیث بهترین دلهاحدیث خردمندترین مردم
حدیث مجلس علم
پیوستهای کاربر

amir

حدیث گنج های روزی
پوستر شهادت امام علی علیه السلام
حدیث خوشبخت
عکس پروفایل شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
امام علی علیه السلام
عکس پروفایل شهادت امام حسین علیه السلام
پیوستهای موجود در این گروه

صفحه اختصاصی

حدیث غفلت از یاد خدا
حدیث خردمند خوش گذران
حدیث معرفت
ولادت امام موسی کاظم علیه السلام
حدیث مشورت
حدیث اخلاص
پیمایش
ورود کاربر
دیدگاه‌های اخیر
کاربران آنلاین

هم‌اکنون 0 کاربر آنلاین هستند.

کاربران جدید
بالا