amir
Pinned 5 سال 10 ماه ago onto صفحه اختصاصی
امام صادق عليه السلام فرمود: گرانى نرخ، اخلاق را بد مى كند، امانتدارى را از بين مى برد و انسان مسلمان را دلتنگ و بى قرار مى سازد.
منبع: ميزان الحكمه جلد3 صفحه493.
منظور از این که در روایات آمده خدا کالاها را گران و یا ارزان میکند، چیست؟ آیا این دسته از روایات بر خلاف اصول عرضه و تقاضا در بازار نیستند؟ پرسش منظور از اینکه در روایات، گرانی و ارزانی به خدا نسبت داده شده، چیست؟ مانند اینکه در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده: إِنَّ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ وَ جلَ بِالسِّعْرِ مَلَکاً فَلَنْ یَغْلُوَ مِنْ قِلَّةٍ وَ لَا یَرْخُصَ مِنْ کَثْرَةٍ. به علاوه؛ این سخن، خلاف اوّلیترین اصول عرضه و تقاضا، و بدیهیترین وجدانیّات هر کس است، چطور ممکن است امام صادق علیه السلامیک عامل روشن گرانی و ارزانی را با این صراحت نفی کنند؟ پاسخ اجمالی در منابع روایی احادیثی از شیعه و سنی نقل شده است که ارزانی و گرانی را از سوی خدا میدانند؛ از اینرو موضوع اصلی این دسته از روایات مربوط به اصول و قواعد اقتصادی نیست تا منافات با آنها داشته باشد، بلکه موضوع اصلی آنها به مباحث عقیدتی بر میگردد. بر سر این موضوع که قیمتگذاری و تعیین نرخ، فعل خداوند است یا انسانها هم میتوانند نرخ گذاری کنند، میان متکلمان اسلامی اختلاف نظر وجود دارد. از دیدگاه متکلمان امامیه، گرانی و ارزانی به کسی که اسباب آن را فراهم آورده نسبت داده میشود، اگر سبب آن فعل خداوند باشد آن را به خداوند نسبت میدهیم و اگر علت آن فعل بندگان باشند به آنها نسبت داده میشود. اگر باعث گرانی و ارزانی خداوند باشد به خاطر مصلحتی یا تفضلی بوده است و باید بر آن صبر کرد و عوض آن بر خداوند واجب است و اگر عامل آن مردم باشند مورد مدح و یا ذم قرار میگیرند و عوض آن بر عهده آنها خواهد بود. در نظام اقتصادى اسلام، تعیین قیمت در بازار، بر اساس عرضه و تقاضا است، ولى این بازار از سوى قوانین ثابت شرعى و متغیر حکومتى، محدود و توسط دولت نظارت میشود. البته اگر دولت در مواردى تشخیص دهد که تعیین قیمت خاص، تأمین کننده مصالح اسلام و مسلمانان است، میتواند اقدام به قیمتگذارى نماید.
دیدگاهها
ناشناس (تایید نشده)نظر خود را در زیر بنویسید